Suomalaiset vannovat painetun lehden nimeen

Kansallisen Mediatutkimuksen tuoreiden julkistusten mukaan jopa 3 miljoonaa suomalaista lukee sanomalehtensä painettuna paperiversiona. Digitaalisena sanomalehtensä lukee 2,2 miljoonaa suomalaista. Suuri osa kuluttajista selaa sanomalehtien sisältöjä sekä painetusta, että digitaalisesta lehdestä. Jopa 64% suomalaisista on maksettu sanomalehtitilaus.

Sanomalehdet kiinnostavat suomalaisia ikäluokasta riippumatta. Alle 30-vuotiaiden nuorien keskuudessa sanomalehtien tavoittavuus on 71% ja yli 50-vuotiaissa jopa 90 prosenttia. Suurin osa lehtien tilaajista haluaa tilata lehtensä paperisena tai paperin ja digin yhdistelmänä. Vain murto-osa haluaa sisältönsä ainoastaan digitaalisena.

Aikakausilehtien tilausmäärät ovat olleet nousussa viimeisen kahden vuoden aikana. Aikakausilehtien osalta paperisen lehden ja digilehden yhdistelmä on kaikkein yleisin järjestely. Asiaan saattaa vaikuttaa eri lehtitalojen lehtitarjoukset joissa paperinen ja digilehti on paketoitu yhteen edulliseen pakettiin. Paperilehtien suosiota siivittää myös erilaiset tilaajalahjat, joita ei aina tarjota digilehden kylkiäisenä.